החל מתאריך 1.4.2024 יידרשו רישיונות בתוקף לשנת 2024 לאחר תשלום אגרה בבתי המכס, משרדי הרישוי, מכוני הרישוי ומעבדות מוסמכות לרכב.
תקופת הארכה תשמש גם כתקופת התארגנות לתשלום אגרת הרישיונות של שנת 2024 אשר יופצו במועד.
בתאריך 25.10.2023 אישרה הכנסת בקריאה שניה ושלישית את "חוק הארכת תקופות" הקובע הארכה אוטומטית לאישורים רגולטורים של רישיונות יבוא ואישורי יבוא.
מי זכאי להארכת תוקף? בכמה זמן?
כל יבואן (מסחרי/אישי) שיש בידו רישיון יבוא או היתר יבוא שתוקפו פג או עתיד לפוג בין התאריך 07.10.2023 ועד לתאריך 07.01.2024 ("התקופה הקובעת") ובלבד שהאישור או הרישיון כאמור ניתן מלכתחילה לתקופה העולה על חודש - תוקפם יוארך בשלושה חודשים נוספים מהיום שקדם למועד הפקיעה המקורי ("תקופת ההארכה") בכפוף לתוקף התוצר.
לנוכח האמור וככל ומתבקשת הארכה ביחס ל-
• רישיון יבוא אשר הונפק במערכת מסלול ולו מתבקשת ארכה יש להעביר בקשה במייל להארכה לרשות המוסמכת הרלוונטית בציון מספר בקשת היבוא (יש לשים לב לתוקף רישיון היבואן וככול וזה אינו בתוקף לא ניתן לתת ארכה מעבר לתוקפו).
• לעניין הארכת רישיון יבוא אישי של רכב יש להעביר פניה מקוונת באמצעות הקישור הבא: https://govforms.gov.il/mw/forms/mismahimyevushi@mot.gov.il
• לעניין היתרי יבוא שנתיים שאינם מונפקים בצורה מקוונת יש לפנות לעמיל המכס אשר יידרש לבצע פעולת "אילוץ" לשם הארכת תוקף האישור.
חוק אוויר נקי מחייב לערוך עדכון במדד הציון הירוק מדי שנתיים וזאת בכדי לשמור על רלוונטיות המדד והתמריצים. מנגנון העדכון הרגיל , הנערך מאז 2013, כולל:
1. עדכון מחיר העלויות החיצוניות של כל סוג מזהם בהתאם לפרסום אגף תכנון וכלכלה של משרד הגנ"ס.
2. באופן סטטיסטי, ע"י הטיית חציון המכירות כך שיעמוד באמצע המדד (קבוצה 8)
בעדכון הנוכחי, בנוסף לעדכון ה"רגיל" בהתאם לקריטריונים לעיל, עודכן גם מקדם ההתאמה עבור כלי רכב plug-in hybrid מתקינה אמריקאית.
המקדם התווסף לשני המקדמים המופעים בנספח ג' בנוהל חישוב הציון הירוק וערכו 0.8.
אי לכך מקדמי ההתאמה יהיו:
1.481 עבור רכב המונע באמצעות מנוע בעירה פנימית בלבד;
1.374 עבור רכב בעל הנעה היברידית (מנוע בעירה פנימית משולב עם מנוע חשמלי שאינו נטען ממקור מתח חיצוני);
0.8 עבור רכב היברידי מסוג פלאג-אין (מנוע בעירה פנימית משולב עם מנוע חשמלי אשר נטען ממקור מתח חיצוני).
מעבר לכך אין שינויים נוספים נוהל.
הוראות נוהל 018/2014 (עדכון מס' 4) - קביעת דרגות זיהום אוויר לכלי רכב, מיום 31.8.2022 - לצפייה באתר:
https://www.car-importers.org.il/assets/files/59191663750378.pdf
על מנת לתקף את רישיון היבואן המסחרי לשנת 2021 יש לשלם באמצעות שירות התשלומים הממשלתי את האגרה הנוגעת ולהעביר לח"מ העתק מאישור התשלום. להלן קישור לשירות התשלומים הממשלתי – https://ecom.gov.il/counterspa/home/101/0?language=he
יבואנים אשר טרם הסדירו את המתחייב מסעיף 56(ב) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 בנוגע להון העצמי מתבקשים להסדיר הנושא מול ראש תחום כלכלה, אליאס עזאם - azzame@mot.gov.il
ישראל:
- קובץ המרכז את חבילות הסיוע לעסקים בישראל נכון ליום ה-3 במאי, 2020, אשר הוכן על ידי משרד רו"ח EY ארנסט & יאנג.
- הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה )ביטול קנס בשל רכישת מערכות בטיחות מתקדמות (התש"ף- 2020), הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת אתמול, ה- 4.5.20 לפיה מוצע לקבוע כי אם נעברה ברכב עבירת קנס, למעט עבירת חניה, בעל הרכב יהיה רשאי, חלף תשלום הקנס, לרכוש מערכת בטיחות אקטיבית מסוג שיקבע בתקנות שר התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – השר). מערכת כאמור תתריע מפני התנגשות ברכב שמלפנים, סטייה מנתיב ואי שמירת מרחק. לפי המוצע, אם תאשר המשטרה, לפי מסמכים שיומצאו לה על ידי בעל הרכב, כי אכן נרכשה מערכת בטיחות העומדת בהוראות שיקבע השר לפי הצעת החוק, יהיה בעל הרכב זכאי לביטול הודעת הקנס.
סין:
לפחות ב- 12 ערים ופרובינציות בסין החלו במתן הנחות של כ- 1400$ לרכב (מעבר לסובסידיות במס), במטרה לעורר את שוק הרכב שירד בכ- 42% ברבעון הראשון של 2020 לעומת תקופה מקבילה אשתקד.
גלובאלי:
קישור לקובץ המרכז חבילות סיוע והקלות במס בעקבות משבר הקורונה במדינות שונות. המידע מתעדכן ברמה יומיומית.
ארצות הברית:
כלי רכב חדשים נערמים בנמלי קליפורניה, שכן מגרשי אחסון הרכבים הסמוכים מלאים עד אפס מקום לאור הירידה בביקוש בקרב האמריקאים בתקופת משבר הקורונה.
קנדה:
מכירות רכבים חדשים צנחו בחודש אפריל ב- 74.6% לעומת התקופה דאשתקד.
ישראל:
בעקבות משבר הקורונה, רשות החדשנות השיקה ערוץ מהיר למענקים לחברות טכנולוגיות קטנות ובינוניות. הערוץ פועל תח ת מסלול קרן המו"פ (הבהרה: הוא אינו מסלול בפני עצמו) ומיועד לחברות טכנולוגיות חדשניות שנקלעו למשבר, עם סיכויי הצלחה גבוהים בטווח הארוך, אך בעלות Runway קצר. הערוץ מאפשר מנגנון הגשה מהיר של תכניות מחקר ופיתוח, באמצעות בדיקה ומתן תשובות תוך ארבעה שבועות. מועד ההגשה האחרון הינו עד יום 15 בספטמבר 2020.
סין:
מצבה של סין בסוף אפריל וקצב התאוששותה מהמשבר בעקבות מגפת הקורונה, עשויים להועיל בחיזוי מצבה של הקמעונאות בארה"ב בעוד ארבעה עד שישה שבועות.
אירופה:
פירוט המתייחס למועדים המתוכננים לחזרה לפעילות של מפעלי ייצור המכוניות באירופה לאחר שנסגרו בעקבות מגפת הקורונה.
ארצות הברית:
הערכה כי ענף הרכב עו בר ממצב של הישרדות במציאות של משבר למצב של הסתגלו למציאות חדשה והתחלה של התאוששות (קישור לכתבה ולראיון מוקלט).
ישראל:
חוקרי וחוקרות המכון למחקרי ביטחון לאומי, יח ד ע ם מומחים ומומחיו ת אורחים, ערכו ביום חמישי האחרון ה- 23 באפריל סימולציה מיוחדת של דיון ממשלה (רה"מ, שרים בכירים ומומחים) בנושא הצעדים הבאים בתוכנית היציאה מהמשבר והשבת החברה והמשק לשגרה. וגם כיצד צריך להיראות תהליך קבלת ההחלטות בממשלה בתקופת היציאה מהמשבר? האירוע הועבר בשידור ישיר באתר N12 ובאפליקציה.
סין:
סין דוחה את הקריאות הדורשות לבצע חקירה בדבר מקור נגיף הקורונה.
העיר ווהאן, בה התחילה מגפת הקורונה, שחררה את כל חול י וירוס הקורונה שלה, זאת מאחר ובהתאם לדיווח הרשויות, ישנם רק שלושה מקרים חדשים ולא נרשמו מקרי מוות חדשים כלל, יחד עם זאת, הרשויות בסין עדיין חוששות מהתפרצות נוספת של הוירוס.
אירופה:
יצרני רכב באירופה מתחילים לחדש פעילות בעקבות ההקלות על הסגר במדינות אירופה.
ארצות הברית:
קרן ביל גייטס הודיעה כי תעביר יותר מ-250 מיליון דולר לטובת עזרה ומחקר בתחום וירוס הקורונה.
ישראל:
המכון למחקרי ביטחון לאומי מאמר בנושא מצבי חירו ם היבטים חוקיים והשלכותיהם על משבר הקורונה.
סין:
שוקלת נקיטת צעדים כלכליים על מנת לעודד ביקוש לרכישת רכב חדש, במטרה לעורר את שוק הרכב שעדיין נמצא בקשיים בעקבות המשבר.
אירופה:
בעקבות משבר הקורונה תשתית האינטרנט של אירופה אינה מספקת.
ארצות הברית:
אוניברסיטת קרנגי פיתח ה אלגורית ם שמנסה לחזות א ת הסיכויי ם נשאות קורונה לפי הקול.
ישראל:
מאמר של המכון למחקרי ביטחון לאומי בנושא המלצות למדיניות כלכלית לאור משבר הקורונה.
אירופה:
מארגני תערוכת הרכב בפריז האמורה להתקיים 26.10-11.11.2020 מחפשים פורמט אחר לקיום התערוכה.
ארצות הברית:
טראמפ מקל על תעשי ית הרכב בשיטת מדידת צריכת הדלק, מהלך אשר יאפשר הוזלת רכביםאלו בכ-3,000$ בממוצע ליחידה.
סין:
מאמר של המכון למחקרי בטחון לאומי בנושא הצורך בהערכה של הזדמנויות וגם של סיכונים באשר לקשרים עם סין ברמה הגלובלית והישראלית סינית בילטרלית, בעקבות המשבר.
ישראל:
מחר יום ג' ה-31.3.2020 יתקיימו בכנסת הישיבות הבאות:
• בשעה 10:00 ישיבת ועדת הרווחה והעבודה עצמאיים במשק מציאת פתרונות נוכח המשבר הנוכחי .
• בשעה 12:00 ישיבת ועדת הכספים סקירת מנכ"ל משרד הכלכלה מר שי רינסקי בהתייחס להתמודדות עם משבר הקורונה.
בעקבות משבר הקורונה, עשרה תרחישים שלילייים אפשריים בסביבתה האסטרטגית של ישראל:
אירופה:
חלק מיצרני הרכב הגדולים באירופה מעריכים כי המפעלים יחזרו לפעילות לא לפני ה-20 באפריל, 2020.
ארצות הברית:
גם בארה"ב, יצרני רכב אמריקאיים יאריכו את סגירת מפעלי הייצור שלהם עד לחודש אפריל ולא עד סוף חודש מרץ כפי שתוכנן.
סין:
12 מהלכים שסין עשתה על מנת להשתלט על וירוס הקורונה.
ישראל ואירופה:
פודקאסט של המכון למחקרי ביטחון לאומי על השלכות משבר הקורונה על מדינות אירופה ועל הרשות הפלסטינית, שת"פ ישראל/רשות בנושא והשלכות מדיניות למשבר (פודקאסט 112).
אירופה:
מומחים צופים ירידה ש ל עד 20% במכירות כלי רכב הצפויות בשנת 2020 בעקבות משבר הקורונה. זאת על פי נתוני חברת IHS MARKIT שיצרניות רכבים וספקים שונים בשוק הרכב באירופה מתבססים על נתוניה באופן שוטף.
ארצות הברית:
הנשיא טראמפ חתם על חבילת סיוע למשק האמריקאי בסך 2 טריליון דולר.
ראיון עם בכיר בתעשיית הרכב בצפון אמריקה: בטוח כי שוק הרכב יתאושש לאחר המשבר.
סין:
סין מתחילה לחזור לחיים שאחרי הסגר. הממשל הסיני מדווח על מקרי הדבקה בודדים וצניחה משמעותית במספר החולים, אולם מומחי בריאות רבים מפקפקים באמיתות הנתונים וחוששים כי הממשל מעמיד בסדר עדיפות את שיקום המשק הכלכלי על פני סיכון ההדבקה.
בשנחאי הושקה תוכנית לעידוד הביקוש לרכבים לאחר שמגפת הקורונה פגעה קשות במכירות, לפיה צרכנים יקבלו סבסוד חלקי בעת רכישת רכב חדש.
ישראל:
חוקרים ממכון וייצמן והאוניברסיטה העברית פיתחו דרך לזיהוי מוקדי התפרצות קורונה:
באמצעות מילוי שאלון יומי קל ופשוט ובכך לאפשר פעולה מהירה שתציל חיים. בימים האחרונים עבד צוות של מתנדבי הסדנא לידע ציבורי בשיתוף עם החוקרים בראשות פרופ' ערן סגל על צ'ט בוט להפצה מהירה ונוחה של השאלונים. ישנה חשיבות עצומה להגעה למספר רב ככל האפשר של אנשים בזמן קצר. את השאלון ניתן למלא בכתובת: http://Coronaisrael.org . מומלץ לשתף ולהעביר הלאה!
השאלון אנונימי והנתונים ישמשו אך ורק לניטור התפרצויות ברחבי הארץ. אין בשאלון כדי לאבחן הידבקות בנגיף . המיזם מופעל ע״י חוקרים
ארצות הברית:
רופא אמריקני מניו יורק, ד"ר Vladimir Zalenko טוען כי פיתח תרופה לוירוס הקורונה אשר נוסתה בהצלחה של 100% על 350 מטופלים.
סין:
רווחים ממכירות רכב בסין עדיין מדשדשים ועומדים על כ- 50% ממוצע הרווחים הנורמלי (בחודשים טרום משבר הקורונה). זאת על פי איגוד הדילרים הסיני.
ישראל:
אפליקציה שימושית למלחמה בקורונה- אפליקציית "המגן" מצליבה את מיקומך עם מפות המסלולים של חולי הקורונה המאומתים ומעדכנת אותך במקרה של חפיפה. האפליקציה פועלת ברקע והמידע שלך נשאר על המכשיר שלך בלבד.
ארה"ב:
ממשל טראמפ הכריז על שירותי רכב כשירותים חיוניים. מעבר למתן שירות - מוסכים ואספקת מוצרי תעבורה, גם תחום מכירת רכב הוגדר כשירות חיוני מתוך ההכרה בנחיצות תחבורה גם בעתות משבר.
סין:
במחוז הואן בסין מתחילים להקל על העוצר בן החודשיים שהוטל על המחוז בעוד שבשאר מדינות העולם , המגבלות רק מתחילות.
סוכנויות ממכר רכב בסין מתחילות להיפתח, כרגע עדיין נרשמת תנועת קונים נמוכה.
אירופה:
יצרני הרכב בעולם מתגייסים למאבק נגד הקורונה בעזרה ביצור ציוד רפואי נדרש.
גלובאלי:
שוק הרכבים החשמליים פגיע במיוחד לאור מגפת הקורונה, זה נובע בעיקר מכך ששוק רכבים אלה עדיין צעיר אך גם מעצם היותם של הרכבים החשמליים יקרים יותר משאר סוגי הרכבים.
כתבה מעניינת שהתפרסמה באתר הוושינגטון פוסט הממחישה מדוע התפרצות הקורונה מתפשטת בקצב כה מהיר ואיך ניתן ל "שטח את העקומה".
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
פרסום של המכון למחקר וביטחון לאומי : מגפה, מלחמה ואסטרטגיה: לקחים אפשריים ממערכות צבאיות להתמודדות עם הקורונה. על אף השוני בין המגיפה ומלחמה, שתיהן מערכות אשר נדרשת מולן התמודדות של "ניהול משבר". הניסיון המצטבר של מערכת הביטחון והתובנות מנהיול מערכות לחימה, מספק תובנות ולקחים לניהול משבר הקורונה ואולי אף לראיית הזדמנויות שונות בעתיו בתחומים כגון: מודיעין, תכנון אסטרטגי ומבצעי, הגנת העורף ועוד....
גלובאלי:
אומנם לא בתחום הרכב, אך אנו רואים לנכון לצרף לעיונכם קישור לאתר המרכז נתונים סטטיסטיים בזמן אמת, בו תוכלו לקבל מידע עדכני ביחס ל - Covid 19 בעולם, לרבות מספר החולים בנגיף, מספר המחלימים וכו', בהתפלגות לפי מדינות. בנוסף ניתן למצוא באתר זה עדכונים שוטפים בדבר ההנחיות בנושא נגיף הקורונה בכל מדינה ומדינה.
https://www.worldometers.info/coronavirus
אירופה:
לאור מגפת וירוס הקורונה, יצרניות רכבים נוספות באירופה הודיעו על כוונתן להשהות באופן זמני את פעילות מפעלי הייצור בחלק ממדינות אירופה.
ארצות הברי ת:
חלק מיצרניות הרכב בארה"ב מתחילות ליישם מדיניות של בונוס מכירה לדילרים, בעקבות הירידה במכירות בשל וירוס הקורונה. גודל הבונו ס: 250$ עד 550$ תלוי ביעדי המכירה של הדילר ויהיה תקף לתקופה שבין 2.20 עד 9.2.
איגוד עובדי ענף הרכב של ארה"ב הודיע על החלת תאריך יעד (Dead Line) של 48 שעות (אשר היה אמור לפוג אתמול יום שלישי ה- 17.3.20 אחר הצהריים), ליצרניות הרכב האמריקאיות להחלת אמצעי מיגון לעובדיהם ועריכה חיטוי במ תקני העבודה בשל התפרצות וירוס הקורונה. יצרניות הרכב כבר עתה מיישמות מדיניות של פעילות מפעלים מצומצמת במתכונת של סבבי עבודה במשמרות מצומצמות.
יפן:
אחד מספקי מוצרי התעבורה ליצרניות רכב יפניות, העביר את ייצור מוצריו מסין, שם נסגרו שרשראות האספקה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, למקסיקו, זאת למרות העלות הגבוהה הכרוכה בכך .
https://reut.rs/3d0XKSM
אירופה:
תחזית אופטימית ומעודכנת לגבי השפעת וירוס הקורונה על מכירות רכבים ורכבי שטח באירופה, צופים ירידה של כ-5% בשנת 2020 לעומת שנת 2019, בתנאי ששיא המשבר יסתיים עד הקיץ ואז יודבק הפער במחצית השנייה של 2020.
יצרניות הרכבים הגדולות באירופה הודיעו על סגירתם של 35 מפעלי ייצור ברחבי אירופה, שכן הרשויות האזוריות והלאומיות הטילו מגבלות חמורות על נסיעות וחיים ציבוריים בעקבות מגפת ווירוס הקורונה.
ארצות הברית:
מדד הדאו ג'ונס צנח בכמעט 3,000 נק', לאור הורדת הריבית לכמעט אפס. המצב משקף את חששות המשקיעים שצעדי החירום הננקטים על ידי הממשל לא יעצרו את הדרדרות המשק והמיתון הצפוי.
הפסד של שבוע מכירות רכב בארה"ב כתוצאה ממשבר הקורונה, ישפיע השפעה נרחבת באפקט "גל" על כל המשק האמריקאי עם הפסד צפוי של 94,400 משרות ו- 7.3 מילארד דולר הפסד מהכנסות שכר. הפסד הכנסות המדינה ממיסים יהיה כ-2 מיליארד דולר. זאת, על פי מחקר שנעשה על ידי: The Center of Automotine Research in Ann Arbor.
סין:
מכירות הרכבים בסין ירדו ב-79% בהשוואה לתקופה המקבילה דאשתקד, כך עולה מנתונים שפרסם איגוד יצרני הרכב בסין. לפי חדשות רויטרס, זו הייתה הירידה הגדולה ביותר אי פעם ברמה החודשית. רק 31,000 רכבים נמכרו. מכירות רכבים באנרגיה תחליפית, הכוללים מכוניות חשמליות ו/או היברידיות, צנחו בכ- 75% ל-12,908.
https://cnn.it/30IPRPm
איגוד יבואני הרכב
דרך מנחם בגין 76
ת.ד. 51735
תל אביב 6721517
טלפון 03-5622005
פקס 03-5622471